Wilfa Sverige AB och deras senaste resa firar tioårsjubileum, och det har varit en fantastisk resa som möjliggjorts av tydliga mål, motiverade medarbetare och teamwork tillsammans med dedikerade återförsäljare. Man har gått från en historia med ett eget blygsamt varumärke, via inget annat än en mycket framgångsrik period som generalagent för varumärken som NESCAFÉ Dolce Gusto, Dyson och Jordan, för att sedan med ny kraft fokusera på det egna varumärket Wilfa. Idag är Wilfas produkter väl etablerade i premiumsegmentet och levererar Beyond Expectations. Men hur gick den utvecklingen till egentligen? Mattias Forsell, VD på Wilfa vet. För han har varit med på hela resan.

– När jag började på Wilfa för tio år sedan blev vi fantastiska på att ta hand om andras varumärken och ge dessa en marknads-
ledande position. Vårt eget varumärke var det dock få som hade en relation till. Detta bestämde jag mig för att ändra på. Vi har behållit vår förmåga att systematiskt och enträget etablera oss starkt i segmentet premium, men justerat vårt fokus till att också omfatta vårt eget varumärke Wilfa. Det har fungerat väldigt bra och något
vi är mycket stolta över, säger Mattias Forsell, VD på Wilfa Sverige AB.

Mattias och hans team lade upp en strategi för att introducera Wilfa starkt på den svenska marknaden. De började med att sälja de produkter som redan fanns i sortimentet och gjorde först en insats som ledde till att man blev marknadsledande på våffeljärn. Det bäddade för att bredda sortimentet med i princip det mesta i produktväg som hör hemma i ett nordiskt kök.
Parallellt fortsatte framgångarna som generalagent för andras varumärken och produkter. Men man behöll sitt fokus på att stärka det egna varumärket Wilfa, utveckla nya produkter och segment som stärkte Wilfas identitet som en leverantör av premiumprodukter. Sist men inte minst har ett strukturerat och motiverande arbete pågått tillsammans med alla medarbetare. Ett arbete som engagerat och motiverat teamet till en förändrad attityd och påverkat företagskulturen till att bli ”vi kan och vi vill, vi levererar möjligheter”. Detta arbete har nära nog fått självsvängning och kommer att fortsätta även i fortsättningen. Hos oss arbetar de som trivs med en stor portion eget ansvar och som är skickliga lösningsarkitekter.
– Jobbar man på Wilfa är man en utpräglad lagspelare. Teamets bästa är otroligt viktigt för mig. Att vi arbetar ihop, hjälper och peppar varandra. Det är så vi får energi att ge till dem som behöver oss för att sälja våra produkter och till dem som i slutändan använder våra produkter. Det är där allt avgörs för att vi till sist ska få uppleva känslan och ruset i att konstatera att vi igen når våra uppsatta mål. Idag menar jag bestämt att vi har branschens bästa team till att utbilda våra återförsäljare och att fullfölja instore execution hela vägen till användarna av våra produkter, fortsätter Mattias Forsell vidare.

Torra skämt säljer

Med mer struktur i bolaget, en energirik säljkår och ett tydligt konsument- och användarfokus, började framgångarna med varumärket Wilfa att komma tätare.
– Runt 2012 påbörjade vi som exempel en resa med våra egna luftfuktare. Då visste nästan ingen vad en luftfuktare var och definitivt inte varför man skulle ha en. Lösningen blev att med en liten marknadsföringsbudget försöka göra något som folk kunde engagera sig i. Vi satte oss med vår reklambyrå Guts & Glory och kom till slut fram med en kampanj som vi kallade för Sveriges torraste skämt och marknaden fullkomligen exploderade. Vi började helt enkelt att marknadsföra vår produktportfölj, vilket resulterade i att vi dubblerade företagets omsättning från 2010 till 2015. Försäljningen av luftfuktare ökade från någonstans runt 3 500 till 40 000 stycken. Skämten blev visserligen torrare, men inomhusklimatet förbättrades för många, berättar Mattias stolt.

Tidernas bästa felhörning – kampanj i samband med Våffeldagen 2015

En av Wilfas viktigaste säsongsprodukter är våffeljärnet, vars försäljning av förklarliga skäl oftast äger rum före Våffeldagen i mars. Få är nog medvetna om att våffeldagen egentligen är en missuppfattning och felhörning av vårfrudagen – eller jungfru Marie bebådelsedag, som det brukar heta i almanackorna. Något som i folkmun och över tid förvanskats – ibland på skoj, men oftast på allvar – till våffeldagen. Vi beslöt oss för att spinna vidare på temat – och ta det hela ett steg längre och använde oss av det populära fenomenet felsjungna och felhörda låttexter. Vi tog fram en kampanjsida, där man kunde ladda upp dels sin egen felhörda text, dels knyta texten till originallåten, som vi tog in via YouTube. Här kunde man sedan se alla bidrag, samt alla dagsvinnare etc. All övrig interaktion med målgruppen sköttes via Facebook, där vi också kontinuerligt lyfte fram olika bidrag och vinnare. Vidare kompletterade vi med aktiverande insatser i en rad olika media. Radio, webbannonsering (FB, bloggar och utvalda siter), print och in-store events stöttade kampanjen på Facebook.

Ordning, reda och hållbarhet i fokus

Just 2015 får nog ändå sägas vara året då det verkligen lossnade. Wilfa blev generalagent för Dyson och moderbolaget Wilfa AS i Norge började staka ut vägen framåt med en ny strategi för alla länder. Den tog tre år att utveckla och tre år att implementera. En egen produktutveckling och en ny designfilosofi såg dagens ljus parallellt med att hela produktportföljen förflyttades mot premiumsegmentet i samarbete med de bästa inom respektive produktkategori.
– Vid den här tiden gjorde vi på Wilfa Sverige också flera strategiska rekryteringar Mellan 2015 och 2018 lyckades Wilfa Sverige fördubbla omsättningen för Wilfa ännu en gång. 2018 sjösattes slutligen den nya nordiska 9-stegsstrategin fullt ut. En strategi som innehåller ett stort miljöansvar kombinerat med ett tydligt design- och användarfokus. Detta manifesterades inte minst genom kaffebryggaren Wilfa Svart Precision och Wilfa Svart Kaffekvarn. Dessa två ”svart”-produkter får sägas vara startskottet för dagens Wilfa. för att stärka upp såväl vår ekonomiavdelning som säljorganisation vilket förbättrade vår instore execution för både Dyson och Wilfa. Parallellt tog vi även ett nytt omtag om Wilfas hushållsprodukter. Vi jobbade helt enkelt med både verksamhetens struktur och produktkategorier för att ena Norden i en gemensam riktning. I Norge lade man ner mycket arbete på att hitta ett gemensamt bildspråk för Wilfa med en påtaglig och tydligare känsla än tidigare, säger Mattias.

Dagens Wilfa växer fram

Mellan 2015 och 2018 lyckades Wilfa Sverige fördubbla omsättningen för Wilfa ännu en gång. 2018 sjösattes slutligen den nya nordiska 9-stegsstrategin fullt ut. En strategi som innehåller ett stort miljöansvar kombinerat med ett tydligt design- och användarfokus. Detta manifesterades inte minst genom kaffebryggaren Wilfa Svart Precision och Wilfa Svart Kaffekvarn. Dessa två ”svart”-produkter får sägas vara startskottet för dagens Wilfa. Där hade vi två lika snygga som proffsiga produkter som utvecklats tillsammans med en av världens bästa baristor. I den andan fortsätter vi arbeta när vi utvecklar produkter som t.ex. kaffebryggare och blenders. Även vår senaste köksmaskin, Wilfa Probaker, är ytterligare ett exempel på en produkt som utvecklas i samarbete med krävande användare. Denna gången det norska bak- och konditorlandslaget. Produkten har blivit otroligt väl mottagen av marknaden

Beyond Expectations

Wilfas produktportfölj utgörs än idag av flera varumärken, men nu som ett resultat av en noggrann och medveten utformad strategi. Fördelningen är dessutom en annan än tidigare och varumärket Wilfa är ett namn som står starkt med en egen tilltagande växt på en hårt konkurrensutsatt marknad.
– Jag anställdes för att stärka Wilfa på svenska marknaden. Vi har sannerligen förbättrat oss och flera av våra produktkategorier är numera marknadsledande. Ett arbete som dessutom med framgång spillt över på Wilfas övriga marknader. Nu är varumärket ett homogent och tydligt alternativ för våra kunder och det tycker jag är både tillfredställande och roligt att få ha bidragit till. Nu går vi in i en ny spännande fas och det är magiskt att se det enorma engagemang som finns i Wilfa-familjen samt viljan att hela tiden röra oss i förändring. – Under mina första fem år på Wilfa var vår pay off ”In house since 1948” och vi erbjöd schyssta varor till schyssta priser. Idag är vi ”Beyond Expectations” och det ställer stora krav på allt vi gör och det är otroligt inspirerande. Det är en kaxig ambition och kanske det svåraste vi kunde sätta upp som mål. Men med en unik energi och ett internt engagemang som inte går av för hackor så är det fullt möjligt. Stora kliv är till för att klivas, avslutar Mattias Forsell, VD på Wilfa Sverige.