1 istället för 2 är bättre än 2 för 1

Merparten av våra utsläpp kommer från produktion. Därför är det bästa vi kan göra för miljön också det bästa vi kan göra för dig som kund: Att göra produkter med lång livslängd, så att du mer sällan behöver köpa nya. Kvaliteten återspeglas av vår marknadsledande femåriga garanti.

Samtidigt arbetar vi ständigt med att ge varje enskild produkt ett lägre CO2-avtryck. Denna form av miljöinnovation är inte helt okomplicerad. Att byta ut en komponent mot en annan kan till exempel minska utsläppen från själva produktionen – men går utöver hållbarhet och reparationsbarhet. Vikt påverkar utsläppen från transporter.

Ändå hittar vi hela tiden nya bra lösningar – som när vi till exempel byter från frigolit till kartong i våra förpackningar eller byter ut ny plast mot återvunnen plast.

När det gäller vad som anses vara farliga material arbetar vi med registrering, utvärdering och godkännande av kemikalier enligt det så kallade REACH-direktivet. Vi använder kylgaser som har liten miljöpåverkan, och ingen av våra produkter innehåller bromerade flamskyddsmedel, kortkedjiga klorparaffiner eller PFOA.

Förpacka hållbart

En produkt från Wilfa ska vara lätt att återvinna, men också vara gjord av så hög andel återvunnet material som möjligt. Detta gäller även de förpackningar vi använder för att skicka varorna säkert hem till dig.

Målet är att alla förpackningar ska vara tillverkade av återvunnet material innan 2024.

De senaste åren har vi tagit bort över 26 ton frigolit som det för närvarande inte finns några bra returarrangemang för. Vi har även gått över till FSC-certifierad kartong från hållbart skogsbruk, vilket säkerställer både tillväxt av nya träd och goda villkor för arbetarna och de som bor i drabbade områden.

Färre transportetapper

Godstransporter är en viktig del av klimatredovisningen. Här är vi mitt uppe i en snabb omställning från fossila bränslen till el och vätgas, både på vägarna, till sjöss och så småningom även i luften – med järnväg som etablerat alternativ.
Samtidigt har vi mycket att vinna när det gäller bättre planering. Tillsammans med återförsäljare arbetar vi för att kunna skicka fler varor direkt till deras butiker istället för omvägen via mellanlager. Samkörning med andra leverantörer bidrar också till att minska antalet transportetapper.

Denna form av aktiv transportplanering gör också att vi kan välja de mest miljövänliga sjöfartsalternativen på de aktuella linjerna – som med båt istället för långdistansflyg.

Går det att fixa? Klart det går!

Våra blenders, våffeljärn, kaffebryggare och andra småelektriska produkter är gjorda för att hålla. Vi har redan en marknadsledande garanti på fem år. I praktiken borde de kunna användas mycket längre.

Sedan ska de förstås också vara lätta att reparera om enskilda delar går sönder – vilket vi anser är ett branschansvar för alla som sysslar med småelektronik.

Via vår hemsida kan du hitta ett stort antal reservdelar och förbrukningsprodukter som är lättillgängliga på lager. Till utvalda produkter har vi delar tillgängliga i upp till 10 år, dubbelt så lång som garantitiden, och vi utbildar ständigt nya serviceverkstäder så att de blir experter på att reparera våra produkter.

Socialt ansvar och uppföljning av leverantörer

Det inkluderar vår egen Code of Conduct för alla som representerar Wilfa.

Vi genomför även egna fabriksbesiktningar med hårda krav innan de får bli leverantörer till oss. Dessa krav gäller både kvalitet i produktionen, men också att de uppfyller alla krav på arbetsmiljö och socialt ansvar.

Det är också mycket viktigt för oss att säkerställa att alla våra leverantörer uppfyller kraven på komponenter de använder i produktionen. Vi ber alltid om fullständig dokumentation och certifikat med testrapporter för att säkerställa att vi uppfyller alla krav på elsäkerhet, livsmedelskontaktsäkerhet och andra lagkrav.